Przedmioty szkolne i kolory

 Drodzy siódmoklasiści!

Na ostatnich zajęciach poznawaliśmy nazwy przedmiotów, które generalnie znajdują się w klasie.

Przećwiczyć je możecie klikając w poniższy link:

https://wordwall.net/pl/resource/25554329

Uczyliśmy się również nazw kolorów. 


W jaki sposób łączyć ze sobą nazwy przedmiotów i kolorów? Dla przykładu, jak powiedzieć: zielony długopis, fioletowy mazak itd.? 

Odmianę kolorów pomoże wam ogarnąć poniższa tabelka:

l.p 

l.mn. 

przykład 

negro/a 

blanco/a 

amarillo/a 

rojo/a 

+s 

el bolígrafo negro -  

los bolígrafos negros 

verde 

naranja 

rosa 

violeta 

+s 

la silla verde - 

las sillas verdes 

gris 

marrón 

azul 

+es 

la mochila azul –

las mochilas azules

 

el lápiz gris – 

los lápices grises 

Zapamiętaj!

Kolory zakończone na -o w rodzaju męskim zmieniają końcówkę na -a w rodzaju żeńskim, np.

rojo > roja

negro > negra

Kolory, które nie kończą się na -o, mają taką samą formę męską i żeńską.

azul -  niebieski, niebieska

gris - szary, szara

Liczbę mnogą tworzymy dodając końcówkę -s po samogłosce lub -es po spółgłosce.

el bolígrafo azul – los bolígrafos azules
el rotulador verde – los rotuladores verdes
la pizarra blanca – las pizarras blancas
el libro rojo – los libros rojos
la silla amarilla – las sillas amarillas
el ordenador gris – los ordenadores grises

Uwaga! Słówka zakończone na -z mają w liczbie mnogiej końcówkę -ces.

el lápiz – los lápices 

el pez - los peces

Temat ten możesz poćwiczyć wykonując poniższy quiz:

https://create.kahoot.it/details/8acb167e-792f-40ba-8865-cf1d8efa502d